Bæredygtig specialøl samler studerende og undervisere på DTU

Det er ikke hver dag, studerende fra DTU Diplom i Ballerup får lov til at sætte deres præg på en kendt dansk virksomhed. To unge studerende fik dog muligheden for at indgå i et samarbejde med den hurtigtvoksende virksomhed, Nørrebro Bryghus.

Nicolai Siegumfeldt er et typisk eksempel på en studerende, hvor det normalt ikke er ølproduktion, der holder på ham en fredag eftermiddag, men snarere det endelige produkt. I efteråret indgik han dog sammen med sin projektgruppe i et projektsamarbejde med Nørrebro Bryghus. Projektgruppens mål var at finde frem til forbedringer, som kunne spare bryghuset penge.

Fredag den 8. april skulle resultaterne af gruppens anstrengelser præsenteres ved en særlig afholdt workshop. Til workshoppen var både undervisere ved DTU, Nicolai og Nørrebro Bryghus inviteret. Sidstnævnte havde til dagens anledning sørget for forfriskninger, som bestod af et udvalg af bryghusets produkter. Workshoppen startede med en kort introduktion, hvorefter Torben Knudby, lektor ved DTU Diplom, underviste de fremmødte i Gap-analyse.

Nicolai efterfulgte med præsentation af hans og projektgruppens Gap-analyse af Nørrebro Bryghus. ’’Spændende og sjovt! Ikke så ofte man får lov til det’’, udtalte Nicolai efter præsentationen. Gruppen har været glade for at arbejde sammen med Bryghuset, og beskriver samarbejdet som ’’super godt’’.

Det var ikke kun Nicolai, der var begejstret for fredagens arrangement. Også Jakob Hørslev Hansen, som er brygmester hos Nørrebro Bryghus, syntes godt om både workshoppen og projektforløbet: ’’Rigtig godt. Vi får nogle unge studerende ind med god energi, som har teorierne og metoderne frisk i erindring. Det fungerer rigtig godt, når man har nogle studerende, der kan regne på tingene’’. Jakob ser en kæmpe fordel i, at de studerende får lov til at arbejde tværfagligt, hvilket netop DTU giver de studerende mulighed for.

Arrangementet er del af et større initiativ på DTU om at skabe fokus på bæredygtighed. Også blandt deltagerne til workshoppen var der bred enighed om, at bæredygtighed er et vigtigt og spændende element både for virksomheder og befolkningen. En fremmødt underviser, Claus, udtalte således: ’’Det er enormt vigtigt for menneskehedens fremtid’’.

Bæredygtighed er derfor ikke et nyt begreb på DTU. Uddannelsesinstitutionen har siden 2015 arbejdet for at fremme bæredygtighed. Det har institutionen blandt andet gjort ved at indgå i et fælles projekt med Industriens Fond. Projektet Bæredygtig Produktion har til formål at hjælpe små og mellemstore virksomheder i Danmark med at tænke bæredygtighed, teknologi og forretning sammen og dermed skabe økonomisk og konkurrencemæssig gevinst.